
„Elköteleződni a rászoruló emberek mellett az egyetlen igaz válasz az ő életükre”
Róla mondták
A hívó szó ereje
A hangja nem túl erős. A hangszíne rekedtes. Általában lassan beszél, kerüli a szónokias fordulatokat, és szinte soha nem emeli fel a hangját. Egy középkategóriás menedzsertanfolyamon alighanem azt tanácsolnák neki: sürgősen változtasson a stílusán, ha nagyobb közönség előtt akar beszélni. Pedig Kozma Imre negyvennégy éve jóformán mást sem csinál, csak embereket vesz rá arra, hogy az általa éppen fontosnak tartott ügyet támogassák. Teszi ezt a maga ódivatú, csendes módján.
Ahol papként megfordult, ezrek jártak a templomba prédikációit hallgatni. Volt idő, amikor beszédeit magnóra vették, és sokszorosítva terjesztették. A berlini fal leomlása előtti hónapokban ötvenezer keletnémet menekültről gondoskodott, a romániai forradalom után önkéntesek százainak munkáját irányította, a jugoszláv háborúban személyes közbenjárására ötezer civilt engedett elvonulni az ostromlott Vukovárból a szerb hadsereg. A válságos hetekben ezrek jelentkeztek rádiófelhívásaira. Mintha ugyanazt a nekik címzett üzenetet hallották volna ki a kétkezi munkájukat felajánló önkéntesek és az adott ügyet milliós adományokkal támogató üzletemberek.
A Magyar Máltai Szeretetszolgálat – amelynek elnöki tisztségében nemrégiben újraválasztották – ma is több mint háromezer önkéntes segítő napi közreműködésével látja el vállalt feladatait. Kozma Imre beszédeinek hatására nehéz hétköznapi ésszel átlátható magyarázatot találni. Lassú folyású mondatai között valahogy összesűrűsödik a hívó szó ereje.
Soha nem tanulta.
„Esztergomban, a teológián akkoriban nem oktattak kommunikációt, rengeteg tudománnyal tömték tele a fejünket, de azt az egyet nem mondták el, hogyan szólítsuk meg az embereket” – mondja – „erre nekem, magamnak kellett rájönnöm”.
A dorogi bányatelepen, ahová felszentelése után, 1964-ben egy idősebb plébános mellé küldték hitoktatónak, ellenséges környezet fogadta. Huszonnégy éves fiatal papként először találkozott nyílt megvetéssel, amikor az utcán leköpték. A hétvégi miséket alig tíz ember hallgatta, hittanra egyetlen gyermek járt. Kozma Imre, miután jobb ötlete nem volt, minden szembejövő emberre ráköszönt az utcán. Három hónap után akadt, aki válaszolt. Az egyetlen hittanra beíratott gyermek viszont csupa érdekességet mesélt társainak, nem sokkal később már húszan hallgatták a tanítást, hetekkel később nyolcvanan szorongtak a teremben. Akkor az egyik órára bement az iskola igazgatója, minden gyermeket kihívott és egy pofon kíséretében hazazavart. Amikor végzett, Kozma Imre azt mondta neki: igazgató úr, ez férfimunka volt.
A kolónián felfigyeltek rá, egyre többen panaszolták el mindennapi problémáikat. Mindenkit meghallgatott, ahol tudott, segített. Ha például mezítlábas gyereket látott az utcán, megszervezte, hogy ajándék cipők „érkezzenek” a családnak. Hétvégenként gyermekekkel túrázott a környező hegyekben, volt, amikor száznál is többen indultak vele, pedig senkit nem hívott. A következő tanévben 117 gyermeket írattak be hittanra. Az iskolaigazgató behívatta, és azt kérdezte: „Miért akar tönkretenni? Tudja, hány százalékos emelkedés ez?” Kozma Imre azt felelte: „Sajnos, matematikából mindig gyenge voltam”.
Két év múltán ötszázan hallgatták a misét a dorogi templomban. Akkor áthelyezték a fiatal papot.
Doktori címet szeretett volna, de jelentkezését azzal utasították el, az államnak nem fűződik érdeke ahhoz, hogy még képzettebb legyen. Rövid zugligeti kitérő után a ferences rend (Ferenciek terén található) nagytemplomába helyezték át, ahol tíz pap szolgált.
Fiataloknak címzett konferenciabeszédei hónapról hónapra népszerűbbek lettek, volt, hogy ezerötszázan hallgatták mondandóját, és a teremben ötven-hatvan magnó rögzítette beszédét, amit utána legépeltek és kézről kézre adva terjesztettek. „Soha nem politizáltam, de hihetetlenül szabadon beszéltem, mindent kimondtam, amit csak gondoltam” – idézi fel. A hetvenes években járunk, a hallgatóság soraiban zömmel olyan egyetemista fiatalok ülnek, akik a rendszerváltás után az élet szinte minden területén vezető szerephez jutnak. De akad a hallgatóság soraiban inkognitóját őrző pártember és civilruhás belügyi tiszt is szép számban. Kozma Imrét csaknem a rendszerváltásig két-három titokzatos férfi kíséri az utcán, és hetente kihallgatásra idézik az Abonyi utcába.
A hatóság folyamatos zaklatásának egy sajátos incidens vetett véget. A Magyarországon tanuló, ám a Budaörsi úti kollégiumban magukra hagyott vietnami diákokra egy, az előadásait inkognitóban látogató belügyi tiszt hívta fel a figyelmét. Egy orvossal hármasban rengeteg adományt gyűjtöttek az idegen országban szinte nyomorgó fiataloknak. Önzetlen segítségüket a vietnámi katonai attasé kitüntetéssel akarta elismerni, Kozma Imrét azonban az ünnepség időpontjára beidézték a szokásos kihallgatásra. Este hétkor egy főtiszt elsápadva azzal nyitott be a vizsgálóba: „Miért nem mondta, hogy magának meg kellett volna jelennie valahol?” „Mert nem kérdezték.” – mondta Kozma Imre. Többé nem idézték.
– Amióta csak a ferencesekhez kerültem, nem veszek fel fizetést – mondja. – Elöljáróim tervezték az egyházi pályafutásomat, én azonban lemondtam a karrierről, és megfogadtam, hogy életemet a szegények támogatásának szentelem. Volt idő, amikor semmit nem költöttem magamra, olyan szinten az emberekre hagyatkoztam, hogy a ruhát, amit viseltem, az ebédet, amit ettem, mindent, mindent a hívektől kaptam. Közben rengeteg pénzzel gazdálkodtam. Beszédeim végén emberek tucatjai nyomtak pénzzel teli borítékot a kezembe, hogy költsem a szegényekre. A pénz megtöltött egy fiókot, sokszor nem is tudtam, mennyi van benne.
Kozma Imrét nem tudta hová tenni az egyház vezetése sem. Huszonnyolc évesen megtagadták tőle, hogy doktori címet szerezzen, harminchat évesen felajánlották neki, hogy Rómában folytassa tanulmányait, amit akkor õ utasított vissza, nem sokkal később azt közölték vele, civil munka után kell néznie, rá két héttel Zugligetbe helyezték plébánosnak.
A XII. kerületi zugligeti templom a nyolcvanas évek elejéig szinte kongott az ürességtől. Kozma Imre azonban nem egyedül érkezett, a ferences templomból több mint háromszáz lelkes hallgatója követte őt, egyik hétről a másikra élettel telt meg a környék. Az új pap rövid idő alatt felhívta magára a helyi lakosok figyelmét. Önkéntes segítői minden lakásba elvitték bemutatkozó levelét, melyben felajánlotta szolgálatait. Egyetemista követői fél éven belül szociális térképet készítettek az egész kerületről, akkortól kezdve rászoruló nyugdíjas, fogyatékkal élő ember aligha maradt magára a környéken. A helyi hívek száma rohamosan gyarapodott. Amikor például valaki egyházi temetést kért, majd megkérdezte, mivel tartozik érte, Kozma Imre rendszerint azt felelte, semmivel, hiszen egyházi hozzájárulást csak a hívektől fogadhat el. Utólag visszagondolva úgy látja: a közösség tagjainak egyharmada egy-egy ilyen találkozás után lett templomjáró.
A rendszerváltás előtt a hétvégi istentiszteleteken akkora volt a tömeg, hogy a későn érkezők már csak a templomkertbe kiszorulva hallgathatták Kozma Imrét. 1987-ben a zugligeti templomba járók csoportjából nem hivatalosan megalakult az akkor még németországi bejegyzésű Magyar Máltai Szeretetszolgálat. Két évvel később hivatalosan is Budapestre került a szervezet. 1989
őszén, három hónapon át fogadták, elszállásolták és etették a keletnémet menekülteket. Negyvennyolcezer embert. Decemberben segélyszállítmányokat vittek a forradalmi eseményeket átélő Romániába. A délszláv háború alatt emberek százait hozták át a határon, és menekültek ezreiről gondoskodtak. „Kozma atya” közismert személy lett, a Máltai Szeretetszolgálat pedig az egész országot átfogó, száznál is több önálló intézményt fenntartó szervezetté vált.
Kozma Imre 1996-ban irgalmas rendi szerzetesnek állt, ma a rendhez tartozó kórházakat – köztük a volt ORFI-t, a váci és a pécsi intézményt – a tulajdonos képviselőjeként irányítja. Az irgalmas rendi kórházakban az a hagyomány, hogy a betegek egy részének akkor sem kell fizetnie, ha nincs társadalombiztosítása. Ennek kiteljesítésében, a szegények gyógyításában látja következő feladatát.
Az ORFI második kerületi volt épületében lakik. Személyes lakóhelyéül egy tizenöt négyzetméteres szobát jelölt ki.
(Szerző: Romhányi Tamás / Megjelent a Népszabadság c. lap 2008.07.15.-i számában.)
Így búcsúztak tőle

Az árvíz visszavonult, a száz éve nem látott áradás után egy hosszában kettérepedt, összeomlással fenyegető ház maradt. A ház előtt idős férfi ült a padon. Autó fékezett, egy római katolikus pap szállt ki, és odaült a férfi mellé. Az felnézett, és annyit mondott: köszönöm. A pap ezt válaszolta: - Ezért jöttünk. Hogy segítsünk. - Nem azt köszönöm, hogy segít, hanem azt, hogy megállt. Hogy … észrevett. A szavak mintha elfogytak volna, de a két férfi hosszan szorította egymás kezét, míg ültek a szemerkélő esőben.
Kedves Imre atyától búcsúzó, Imre atyára emlékező közösség!
A bevezető mondatokban felvillanó pillanatfelvétel 2005 augusztusából, valahonnan Székelyudvarhely mellől való, a képen felbukkanó katolikus pap pedig Kozma Imre atya. Lovat venni indult Nyárádmagyarósra, hogy a Nyikó menti szörnyű árvíz pusztítása után reményt és lehetőséget vigyen az embereknek. Lóért ment, de ha már ott volt, templomot álmodott a maroknyi katolikus közösséggel. Két éve ebben a templomban zárta gyémántmisés hálaadó zarándoklatát.
Ha volna elég időnk, nagyon sok ilyen pillanatfelvételt tudnánk még felidézni. A képeken láthatnánk Imre atyát a zugligeti templom előtt a keletnémet menekültek körében, a romániai forradalom alatt és után útnak indított segélyszállítmányokkal, a délszláv háború éveiben Vinkovciban és Eszéken a kórházból kimenekített sebesültekkel, vagy éppen az ostromlott Vukovárt körbezáró szerb hadsereg katonái között, miközben Raseta tábornokkal a városban maradt ötezer civil evakuálásáról egyeztet. Láthatnánk a szenvedő Kárpátalján és a magára hagyott Vajdaság utcáin emberekkel beszélgetve, vagy a Szigetköz égető kérdéseiről barátokkal értekezve. De láthatnánk hajléktalan emberekkel karácsonyt ünnepelve, cigány emberek panaszait hallgatva, az Irgalmasrendi Kórház kórtemeiben utolsó vígaszt nyújtva és sok-sok képen idős és fogyatékos emberek körében. Láthatnánk a Szent Péter Bazilikában Benedek pápát köszöntve vagy a Szent Márta Házban Ferenc pápával beszélgetve vagy az Országházban kitüntetés átvétele közben. És láthatnánk távoli földrészeken, Betlehemben palesztin orvosokkal tárgyalva, Srí Lankán a cunami után, Pakisztánban a földrengés túlélői között, afrikai nyomortelepeken épített, ivóvizet szolgáltató központoknál. Mi a közös ezekben a képekben? Az, ahogyan Imre atya jelen volt az emberek között. Nem idegenként. Nem segítőként. Nem hivatásos jóemberként. Aki találkozott Imre atyával, erősebb emberként élte tovább az életét. Mert az igazi jelenlét nyomot hagy. És ami talán még fontosabb: engedi, hogy nyomot hagyjon benne a sóvárgó világ.
Azt a fajta jelenlétet, ami az élet nehéz vagy felemelő pillanataiban egyaránt Kozma Imre atya sajátja volt, legtöbben az 1989-ben megszülető Magyar Máltai Szeretetszolgálat megjelenéséhez kötik. A történet azonban sokkal korábban kezdődött.
Imre atya 1940 június 4-én született a szigetközi Győrzámolyban. Június 4-én. Éppen 20 évvel a drámai nap után. Nem csak a név kötelez, ez esetben a dátum is.
Imre atya egyéves korában elvesztette édesapját, így nagyapja lábainál nőtt fel, rengeteget tanulva a világ egyszerű, de örökérvényű igazságairól. És nem lehet úgy beszélni róla, hogy ne emlékeznénk meg édesanyjáról, Panni néniről, aki az alfa és az omega volt. Imre atya 1958-ban, az ’56-ot követő legsúlyosabb megtorlások idején vonult be a szemináriumba, tanárain keresztül láthatta a „földalatti egyház ragyogását”. Pappá szentelése után Dorogon lett káplán, majd rövid zugligeti kitérő után a pesti ferenceseknél építi fel a híres és a hatalom szemében félelmetes, egyetemistákból szerveződő közösségét. Büntetésből újra Zugligetbe kerül, immár plébánosként. Ott kereste fel őt Csilla von Boeselager asszony és az akkor még emigrációban élő magyar máltai lovagok maroknyi csapata. Ez a pillanat már a Magyar Máltai Szeretetszolgálat történetének kezdete is egyben.
Zugligetben volt egy hely, volt egy helyünk… ahová jó volt megérkezni. Ahol a nevünkön szólítottak. Ahol nem akartak megváltoztatni, de gyorsan kiderült, hogy mennyi jó van bennünk. Minden hibánk és bukásunk ellenére is hittek bennünk és egy idő után már mi is magunkban és a többiekben. Számon tartottak. Mindig volt közösen elvégezhető dolgunk. Ahogy Imre atya sokszor mondta: teltek az éveink, nem csak múltak. Nem volt módszere. Jelen volt. A jelenlétnek nincs módszertana. És igen: nyomot hagyott…
Aki volt olyan szerencsés, hogy Imre atya hittanóráira járhatott, három – sokszor idézett -alapvető leckét biztosan elsajátított. Az első, hogy a kereszténység nem elmélet, hanem gyakorlat. A második, hogy a szeretet sok bűnt eltakar. A harmadik pedig úgy szólt, hogy kockázatvállalás nélkül nincs élet.
A kereszténység nem elmélet, hanem gyakorlat.
Az első lecke azt jelentette, hogy Imre atyához nem lehetett „csak úgy” hittanra járni, hanem mindenkinek nagyon konkrét karitatív feladatot kellett vállalnia. És mi jártunk a mozgássérültekhez, az elfekvőkbe, nagycsaládok gyerekeire vigyáztunk, vagy ruhát válogattunk a pincében. De tévedés lenne azt hinni, hogy közben Imre atya nem tanított. Megszerettette velünk az Evangéliumot, közel hozta a bibliai képeket, emberarcúvá tette a tanítványokat és megértettük, hogy Jézus követése nem a barokk festmények világa. Az egyik legemlékezetesebb tanítása volt, amikor az angyali üdvözletről beszélt nekünk. Máriáról, a kicsi lányról, aki igent mond és aki Gábriel távozása után végtelenül egyedül marad és rettegni kezd, mert tudja, hogy senki sem hisz majd neki. Még József sem… És mi nagyon megszerettük ezt a Máriát! Az Ő igenjének a megértése jelentette az alapját mindannak, amire Imre atya tanítása épült.
És gyakorlat volt az oltárszolgálat is. Ott állni vele az oltár körül, ministránsként. Mennyire jó volt! Főleg hétköznap esténként, amikor többen voltunk ministránsok, mint a hívek, ő pedig szóról szóra, mozdulatról mozdulatra bontotta ki a szentmise csodáját.
A szeretet sok bűnt eltakar
A második tanítás arról szólt, hogy nem szabad várni a jócselekedetekkel. Nagy kísértése az embernek, hogy előbb megjavul, aztán majd utána, ha már méltó lesz rá, jót tesz másokkal. Imre atya meggyőzött minket, hogy ne várjunk. Hogy a bűneink felismerése bőven elég az induláshoz. Amikor gyónni mentünk, azzal fogadott mindig, hogy: de jó, hogy itt vagy! És az éppen aktuális bűneink elmormolása után hosszú beszélgetés következett. A lehetőségeinkről, a belénk teremtett erőről, a többiek iránti felelősségről és az elajándékozható életünkről. „Mid van, amit nem kaptál?” – kérdezte sokszor szent Pállal. És gyakran idézte Bubert: „Az ember nagy bűne nem az, hogy vétkezik. A kísértés nagyon erős, ő pedig nagyon gyönge. Az ember nagy bűne az, hogy minden pillanatban Istenhez fordulhatna, de nem teszi.” És mi kezdtük megsejteni a lényeget. És új életek és új hivatások születtek. A zugligeti hittanosok közül több mint húszan választották a papi vagy szerzetesi hivatást.
Kockázatvállalás nélkül nincs élet
A harmadik lecke arra figyelmeztetett, hogy ha mindig számolgatunk, és az esélyeket latolgatjuk, akkor soha nem indulunk el az úton, mert az mindig túl kockázatosnak tűnik majd. Ebből a tanításból tettek vizsgát azok a fiatalok, akik ott álltak Imre atya mellett 1989. augusztus 14-én, Nagyboldogasszony vigiliáján, amikor a kelet-német menekültek megjelentek a templom kertben. És persze velük együtt a Stazi is. Úgy álltunk ott, mint a tanítványok a Galileai tó feletti domboldalon az öt kenyérrel. Nagyjából nekünk is öt kenyerünk volt, mégis 48 ezer embert láttunk vendégül három hónap alatt.
Közben megtapasztaltuk, hogy a csodák nem a csodavárókkal, hanem a cselekvőkkel történnek.
És ez az öt kenyér szaporodik azóta is a Magyar Máltai Szeretetszolgálatban és az Irgalmas rendben, itthon és a határainkon túl egyaránt.
Kedves Imre Atya!
Amikor ezeket a sorokat írni kezdtem, azt vettem észre, hogy életemben először tegezlek. Még sosem tudatosodott bennem, hogy a halottainkat, amint a szenteket is, tegezzük. Mintha a halállal nemcsak eltávoztál volna, hanem valamilyen csodálatos módon közelebb is kerültél volna hozzánk. És most először fejezem be úgy a beszédet, hogy nem nézhetek ki Rád. Keresem azt a kicsi, alig észrevehető bólintásod, amit rendszerint megkaptam Tőled, valahányszor ünnepeiden köszöntöttelek, vagy valamelyik kitüntetésed átvételekor Rólad beszélhettem. Most először van, hogy amikor leviszem a hangsúlyt, nem jön látható üzenet. Sajgó Szabolcs pap testvéred búcsúzásként ezt írta: nem elmentél, hanem belehaltál egészen az el nem múló Életbe, a teljesbe, amely felé mindannyian tartunk. Igen, ahogy tanítottad: teljesen elajándékoztad magad. Belehaltál a szolgálatba, a naponta kimondott igenekbe, a végletekig feszített, mégis hatékony tékozlásba.
Köszönjük, hogy mindennek tanúi lehettünk!
